Spelvärlden – hur kan jag transitionera till att jobba inom tv/dataspelsindustrin om jag är utvecklare?

Ibland kan det vara svårt att veta hur man skulle kunna passa in i en ny bransch eller roll. Spelvärlden är ett exempel som många till och med glömmer bort finns, eller helt enkelt inte vet hur man ska ta sig in i. Det är en bransch som involverar många roller och kunskaper. Sen kan en roll också innebära lite olika arbetsuppgifter beroende på var du jobbar. I Sverige har vi många bra spelstudios – och är till och med även kända för det!

Låt oss börja att kika på några vanliga tekniska roller som kan finnas på en spelstudio och lite kort om vad de har för ansvar.

Technical artist

Att arbeta som technical artist innebär att man behöver ha en balans av tekniska samt grafiska kunskaper. Rollen är ofta menad att vara lite som en brygga mellan grafikerna och programmerarna. Man sitter alltså inte heltid med att programmera på spelmotorn eller en applikation. Du tar det grafikerna byggt och programmerar så att det fungerar i spelet.

Bra att kunna: Python/MEL/MaxScript, C# eller C++. 

 

Game programmer

Som spelprogrammerare är man ansvarig för att få allt att fungera i spelmotorn (spelmotor är programmet man skapar spelet i, tex Unity). Huvudfokus är att skapa spelfunktionaliteten.

Bra att kunna: C#, C++, Perl, Python (det beror på vad spelstudion du vill jobba på använder så klart), även Unity eller Unreal engine.

 

AI Programmer

För att spel ska vara mer intressanta krävs lite artificiell intelligens. Det kan vara allt från karaktärer som inte spelas av spelare, så kallade NPC:er, till djur eller annat i spelet.

Bra att kunna: C#, C++, perl, Python. Unity eller Unreal spelmotor

Pipeline and tools manager

I den här rollen arbetar man mycket med att förenkla och automatisera processer i  vardagen för sina kollegor . Man utvecklar verktyg som gör deras jobb snabbare i pipelinen.

Bra att kunna: Python, C# eller C++, API:er till verktygen din studio använder

 

Online software engineer

Även i spel måste man kunna vara uppkopplad och spara sina spel och sin information i realtid vilket är vad en online software engineer möjliggör.

Bra att kunna: Java, C#, C++, Linux, MySQL, HTTP, HTTPS och liknande

 

Nu när vi har kikat på rollerna kan vi se att vissa är väldigt annorlunda från webbutveckling, och andra är mer lika. Vill man jobba direkt på spel är det en bra idé att kolla på spelprogrammerings-kurser. Det finns flera på till exempel Unitys hemsida som är gratis med videomaterial. Att arbeta inom spelindustrin är både roligt och annorlunda. Det kan vara allt från simulatorer för att lära folk saker till knasiga familjespel. Vill du jobba på en speciell spelstudio rekommenderar jag att kolla på deras jobbannonser och se vad de söker för egenskaper samt vilka språk/spelmotor de använder. Hoppas att du känner att du har lite bättre insikt i spelvärlden nu och kanske till och med är intresserad av att testa!