Bygg en enkel bot

Ordet bot kommer från ordet robot och är ett program som konstruerats för att automatiskt lösa en uppgift. Ofta repetativa uppgifter som botarna utför mycket snabbare än vad en människa kan göra. I denna uppgift kommer du att få bygga en så kallad single purpose bot som svarar på huruvida det är helg ännu eller ej – fast i slutändan är det såklart du som bestämmer vad som ska svaras på! 

Det här behöver du

Du behöver en kodeditor, vi rekommenderar Visual Studio code som är helt gratis att använda och går att ladda ned här.

Få hjälp

Gå med i vår Slack kanal och få hjälp av hela vårt community och hjälp coacher. Gå med här.


1. Så här startar du

Ladda ned kodfilerna här till din email och öppna i din kodeditor. Inuti filerna hittar du vidare instruktioner och kommentarer om hur du går tillväga för att lösa utmaningen, och i nästa stycke hittar du dessutom grymma tips och trix!

Den huvudsakliga uppgiften löses i saturday.js

 👉 Vill du få feedback på din kod behöver du skapa ett Github-konto och gå in här. Tryck sedan uppe i högra hörnet. Nu har du kopierat mappen med kodfilerna till din GitHub, YAY! Tryck då på den stora gröna knappen och välj “Download Zip”. Nu är kodfilerna nedladdade på din dator, antingen ser du dem nere i ditt webbläsar-fönster eller i din mapp “Hämtade filer”. Hur du öppnar filerna i din editor kan du läsa om här


2. Tips & trix

  • Läs om hur JavaScript Booleans här för att kunna lösa uppgiften samt hur Date Methods fungerar här

  • Du kommer att behöva kunna koda if-statements, läs mer om det här.

  • Exempel på enkla botar kan du hitta här och här.

  • Ta det steget längre och styla din bot så som du önskar och skapa olika hälsningar beroende på vilke veckodag det är. Kom ihåg att du behöver skapa ett HTML-element med ett ID för att få det att fungera!


3. Inspiration

Möjligheterna med att byta stad och att jobba remote

Allt mer jobb görs från datorn, vilket öppnar upp möjligheter kring remote work och byte av kontor. Se mini-serien om Ronjas förflytt till Gotland eller läs om Svenska Spels tankar om remote work, är det här för att stanna?


4. Dela din lösning

Självklart vill vi se din lösning, dela den gärna på vår Instagram under hashtaggen #kodutmaningen. Och du, passa på att utmana din vän – dela kodutmaningen 💪. 

GRYMT JOBBAT, VILKEN UTMANING!  🎉👏

FÅ FEEDBACK PÅ DIN KOD AV UTVECKLARE FRÅN SVENSKA SPEL & TECHNIGO

För att få feedback på din kod behöver du nu lägga upp din lösning på GitHub. Gå igenom stegen nedan eller kolla in denna video.

1. Gå in på ditt konto i GitHub och välj fliken “repositories”. Leta upp utmaningen som du en gång forkade och klicka in på den.

2. Väl inne på utmaningen på GitHub, på ditt konto – dra kodfilerna från din dator och släpp dem i till detta fönster (var som helst).

3. Filerna laddas nu upp på din GitHub, skrollar du ned finner du en ruta med rubriken “Commit changes”. Skriv någon kommentar om du vill, tryck sedan den gröna knappen “commit changes”.

4. Tryck sedan “New pull request”. Då ser du vilka ändringar du har gjort i koden. Tryck “Create pull request” två gånger i rad. Tadaaa, färdig!

Har du lyckats bli en av de 20 första att lämna in sin kodutmaning innan 17 januari kommer du att bli notifierad om det i GitHub 👏.



I samarbete med

svenska spel logo

Tjejer Kodar är ett initiativ organiserat av Technigo AB.
Org. nr 559051-8030, Asogatan 122, 116 24 Stockholm


© Tjejer Kodar