Bygg ett klubbspel

Spelet Whac-a-mole är ett gammalt japanskt arkadspel. Spelet går ut på att banka ner så många mullvader som möjligt under den givna tiden med en leksakshammare. Den digitala versionen har samma mål men där leksakshammaren är utbytt mot muspekaren. Nu bygger vi spel!

Det här behöver du

Du behöver en kodeditor, vi rekommenderar Visual Studio code som är helt gratis att använda och går att ladda ned här

Få hjälp

Gå med i vår Slack kanal och få hjälp av hela vårt community och hjälp coacher. Gå med här.


1. Så här startar du

Ladda ned kodfilerna här till  din email och öppna i din kodeditor. Inuti filerna hittar du vidare instruktioner och kommentarer om hur du går tillväga för att lösa utmaningen och i nästa stycke hittar du dessutom grymma tips och tricks!

Uppgiften löses i filen game.js .


2. Tips & trix

  • Använd test-knappen på sidan i uppgiften för att se så att din funktion följer alla kraven.

  • Uppgiften bygger på funktioner som inte ändrar värdet själv utan returnerar en klon av värdet, så kallat  immutable object. Här kan du läsa om Immutability.

  • Kolla in hur setInterval fungerar här

  • Uppgiften kallas Whac-a-Mole på engelska, kolla in hur det kan se ut här.


3. Inspiration

Vad är skillnaden på en testare, analytiker och systemutvecklare?

Lär känna testaren Pernilla, systemutvecklaren Alen eller dataanalytikern Axel i deras intervjuer och ta reda på vad de gör om dagarna.


4. Dela din lösning

Självklart vill vi se din lösning, dela den gärna på vår Instagram under hashtaggen #kodutmaningen eller i vår Slack-kanal här. 

Och du, passa på att utmana din vän – dela kodutmaningen 💪. 



GRYMT JOBBAT, VILKEN UTMANING!  🎉👏



I samarbete med

svenska spel logo

Tjejer Kodar är ett initiativ organiserat av Technigo AB.
Org. nr 559051-8030, Asogatan 122, 116 24 Stockholm


© Tjejer Kodar